Monday, February 06, 2012

Guna Insya-Allah untuk menipu


"jemputlah datang rumah malam ini, ada kenduri arwah sikit"
"Insyallah saya datang"

"janji tau petang ni kita ke bandar"
"Insyallah..."

"Janji kamu taknak ulang kesalahan ini lagi!"
"Insyallah cikgu"


INSYA-ALLAH
maksudnya
JIKA ALLAH MENGIZINKAN






sedar tak sedar kita selalu menggunakan perkataan ini dalam kehidupan seharian. 'Insya-Allah' selalu saja meluncur keluar jika diminta berjanji. adakala dalam keadaan terdesak jika diminta membuat keputusan dalam masa yang singkat maka terluncur perkataan 'Insya-Allah' sepaya dapat memenangi hati penaruh janji.

adakah penggunaan istilah ini digunakan setepatnya?
secara terangnya, penggunaan perkataan ,Insya-Allah, sekeras-kerasnya dilarang penggunaannya untuk menipu ataupun cara untuk melarikan diri. gejala ini seakan-akan sudah menjadi kebiasaan yang mencerminkan paradigma kebobrokan mentaliti.

sesungguhnya penggunaan perkataan 'Insya-Allah' itu sendiri menunjukkan 90% kita berkata YA. cuma 10% adalah disebabkan oleh halangan yang tak dapat dielak seperti sakit, kemalangan, darurat, aral melintang, pokok tumbang, laut terbentang, nyawa melayang. maka, disebabkan ada manusia yang masih 50-50 dalam membuat keputusan sama ada YA atau TIDAK, maka kualiti dan taraf perkataan 'INSYA-ALLAH' ini terjatuh dan didiskriminasikan sebagai perkataan bagi mereka yang ingin menolak secara lembut. sekiranya masih ragu-ragu apa salahnya gunakan perkataan lain. contohnya "saya akan cuba usahakan", "saya akan fikirkannya kemudian" dan lain-lain.

JANGAN GUNAKAN NAMA TUHAN DALAM MENIPU!

menunaikan janji itu wajib. maka memungkiri janji itu satu tanda munafik. jangan gunakan nama tuhan dalam membuat janji palsu. elakkan berjanji palsu atas nama tuhan. sesungguhnya tanda-tanda munafik yang jelas ada disebut oleh Rasulullah

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah ) “. Riwayat Ahmad


bagaimana jika sudah terlanjur berjanji palsu?
mohonlah kemaafan

Nukilan Dari: http://qamarulabdullah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment