Friday, June 10, 2011

Perintah Berkata Benar Walaupun Pahit

Daripada Abi Zar Al-Ghiffari radhiallahu`anhu katanya:

أَمَرَنِي خَلِيلِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِسَبْعٍ أَمَرَنِي بِحُبِّ الْمَسَاكِينِ وَالدُّنُوِّ مِنْهُمْ وَأَمَرَنِي أَنْ أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ دُونِي وَلَا أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقِي وَأَمَرَنِي أَنْ أَصِلَ الرَّحِمَ وَإِنْ أَدْبَرَتْ وَأَمَرَنِي أَنْ لَا أَسْأَلَ أَحَدًا شَيْئًا وَأَمَرَنِي أَنْ أَقُولَ بِالْحَقِّ وَإِنْ كَانَ مُرًّا وَأَمَرَنِي أَنْ لَا أَخَافَ فِي اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ وَأَمَرَنِي أَنْ أُكْثِرَ مِنْ
قَوْلِ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنَّهُنَّ مِنْ كَنْزٍ تَحْتَ الْعَرْشِ

Kekasihku Sallallahu`alaihiwasallam telah memerintahkan kepadaku tujuh perkara:
1) Memerintahkan agar aku mengasihi orang-orang miskin dan merendahkan diri terhadap mereka. 2) dan memerintahkan agar aku melihat orang yang dibawahku(kurang dariku)dan tidak melihat orang yang berada di atasku(lebih dariku). 3) dan memerintahkan agar aku menyambung silaturrahim walaupun aku dibenci. 4) dan memerintahkan agar aku tidak meminta kepada seseorang sesuatu apa pun. 5) dan memerintahkan agar aku berkata benar walaupun ianya pahit. 6) dan memerintahkan agar aku tidak takut kerana Allah walaupun dicela oleh orang yang mencela. 7) dan memerintahkan agar aku memperbanyakkan menyebut: “ La haula wala Quwwata Illa billah” kerana ianya sebahagian dari khazanah dibawah A`rsy.

[HR Ahmad,berkata Al-Imam Al-Wadi`i Rahimahullah: hadith ini hasan.Rujuk As-Shahih Al-Musnad Mimma Laisa Fi As-Shahihain 1/23, dishahihkan oleh Al-Imam Al-Albani dalam Silsilah As-Shahihah no:2166]

Petikan Dari:http://abuabdillahauzaie.wordpress.com

No comments:

Post a Comment